30 September 2014
Aanwezig : Tobi, Bertina
Trefwoorden van filosofisch inhoud:
Gnothi Seauton, Heraclitus vs. Parmenides (alles stroomt vs. niets verandert), natuur
filosofie, ethica, Aristoteles, perspectief, emotie als basis voor ontwikkeling
of rem tegen groei, Kant, praktische filosofie, En- en denken vs. of – of, The Boeddha, Zeitgeist
Inleiding:
“Filosofie is
samengesteld uit twee Griekse worden. Etymologie (gr) Philos = liefde, Sophia = wijsheid. Heel kort
door de bocht maar trouw aan de letterlijke betekenis van het woord betekend
het: liefde voor wijsheid.”
Korte samenvatting van de avond:
Filosofie vormt een
basis voor het reflecteren van de mens in de maatschappij. Maar vooral de individuele
ontwikkeling kan door nauwkeurige reflectie geschoold worden. Als observator
van zichzelf, de natuur, de wereld en zijn politiek (media en nieuws), als
verantwoord lid van onze maatschappij kan de mens met zijn wereldbeeld interactie
voeren door begrip, kennis en kunde over de ander te vergaren. Verwondering
over mens en natuur blijven bestaan en verrijken het leven. De een ziet verandering
als mogelijkheid tot groei, de ander ziet een onveranderlijke ziel in ieder
mens wat zijn sterkte en gratie uitmaakt. Beide perspectieven kunnen
naast elkaar staan.
naast elkaar staan.
Gnothi Seauton = ken jezelf,…stond boven de tempel van Delfi,…daar ging het op onze avond vooral
om.
ZELFKENNIS als BASIS voor ETHIEK. Filosofie is
in Tobi’s en Bertina’s leven deel van een moreel bestaan. Waarden van het leven
ontstaan door reflectie en observatie. Bertina denkt dat mensen een kern hebben
die onveranderlijk is,…”een ziel en daarmee ben je wie je bent en is het goed
zo.” “Je kan wel bijstellen”, meent zij, “maar dat ligt aan je eigen
verantwoordelijkheid.” Tobi heeft veel over zichzelf geleerd door zichzelf maar
ook de wereld te observeren. Hij heeft talloze foto’s van wolken gemaakt in
zijn leven en schreef gedichten, die een complete afbeelding van zichzelf
bleken te zijn. Tobi heeft daardoor een kennis van de wereld en zichzelf opgedaan
die weinig verrassingen meer heeft. Wat wel gebleven is, is de dagelijkse
verwondering. Hij deelt zijn wereldbeeld in: De mens met zijn rijkdom,
en de natuur met haar schoonheid. Hoe goed we onszelf kennen reflecteert in de
wereld en het mensbeeld :
Bertina vindt dat je naar de rijkdom in ieder mens moet zoeken en Tobi
vindt dat we allemaal in de kern kind
zijn.
HET
ZELF EN DE ANDER : Het beeld wat we van onszelf hebben bepaald ook de blik op
anderen en inzichten ontstaan door ontwikkeling. Maar hoe vind deze ontwikkeling
plaats ? Eigen motivatie is de kern voor Tobi’s zelfkennis en ontwikkeling;
Bertina zegt dat veel verlichting door
pijn komt, maar inzicht kan ook ontstaan op een zachte manier. Rede is deel van Bertina’s filosofie, maar gevoel
speelt zeker ook een rol in de grote vraag: Wie ben ik? Tobi noemt ‘Angst voor
waarheid’ een emotie die tegen de filosofie inwerkt. Als iemand zich realiseert
dat de waarheid pijn kan doen, sluiten we vaak de ogen en ignoreren de waarheid
die ons een spiegel voorhoud. We laten die spiegel
liever onder een stoflaag zodat we niet te zeer met ons eigen tekortkomingen
geconfronteerd worden. Maar juist door confrontatie leren we. We moeten
veranderen, onze normen en waarden bijstellen, anders leren we nooit, Tobi. :
Daar is ook courage voor nodig. Filosofie heeft daarom ook met mensen te maken,
die willen leren. Dat is deze liefde voor
wijsheid,…deze houding waar men verder wil komen, waar men wil ontwikkelen,
waar een nieuwsgierigheid naar het functioneren van de mens en de natuur
aanwezig is. Interactie met anderen wordt dieper en helderder door begrip voor
elkaar en begrip hangt af van zelfkennis.
HET
ZELF EN DE NATUUR: verandering, ontwikkeling en het verschijnen van filosofie;
Bertina
vindt dat filosofische vragen zich op gegeven moment gewoon voordoen. Zo noemt
ze het voorbeeld van haar kind, dat met drie jaar zij: “Toen ik niet bij jullie
was, was ik ergens anders.” “Als ik de natuur bestudeer zie ik bij ons een
sierappelboom die gewoon groeit, het gebeurt gewoon.” Als mens wordt je ouder,
maar dat is heel lastig.
Tobi
vindt acceptatie van de situatie de
sleutel voor een vredige relatie me groei en ouderdom. Dan komt er vrede in jezelf.
ETHICA:
Hoe moeten we leven ?
Wat is ons wereldbeeld ?
Hoe gaan we om met anderen ?
Filosofie geeft Tobi en Bertina een richtsnoer en
antwoord op de vraag hoe me moeten leven. “Alles waar je aandacht aan geeft
groeit”, is het principe van Bertina. In die zin kan Tobi ook mee: “Als we
veranderingen willen dan is het zinvol om in oplossingen te denken en niet in ‘ergens
tegen te zijn.’ “ B: We kunnen onze energie beter in het oplossen stoppen, dan
in ‘tegen zijn’, T: “negatieve energie zoals boosheid kunnen we parkeren, diep
in ons een plek geven…”
WERELDBEELD en INTERACTIE:
B: mijn gedachten vormen de wereld, dat beeld
bepaalt hoe de wereld voor ons uitziet; (vgl. It is our mind that creates this
world, The Buddha.)
T: ‘Life is an
imagination with images of ourselves’, (Tool, Americans band)
Juist omdat we door deze verschillen in perspectief
allemaal een ander wereldbeeld en andere zicht van het wezen der dingen hebben,
is het belangrijk om in communicatie en relatie met andere mensen te proberen
om een situatie uit hun perspectief te zien. Dat betekend dat we moeten leren
ons te verplaatsen in de positie van een ander om begrip voor elkaar te laten
groeien. B: om iemand te laten groeien en bloeien is het belangrijk om zijn
eigen motivatie te kunnen aanspreken. Onder druk en dwang functioneren mensen
heel slecht. Controle is een illusie.
T: Zelfontwikkeling komt alleen tot stand door innerlijke motivatie. B: Maar een confrontatie kan verandering tot stand
brengen.
OBSERVATIE van de WERELD (Zeitgeist/paradigma) :
Tobi ziet ‘ hebzucht ’ als ons paradigma, hij vindt
dat de mens zich vooral kenmerkt door in principe niets geleerd te hebben in de
loop de geschiedenis. Maar ook een verschuiving van ‘hastig’ naar ‘onthasten’
is deel van onze tijd.
Bertina: We leven in een tijd waar ‘ieder voor zich
denken domineert’, maar elders bestaat wel ook een paradigma dat luidt “Ik ben
omdat wij zijn.” Doordat we aangemoedigd worden in een participatiestaat te
leven worden we aangesproken op onze verantwoordelijkheid
en worden we als deelnemers van de maatschappij gevraagd om actie te
ondernemen. Er is een verschuiving van passief naar actief te merken. Alles is
mogelijk.
voor Tobi:
https://www.youtube.com/watch?v=zPy0xnymGR0
Geen opmerkingen:
Een reactie posten